Muminböckerna-älska eller hata?

Det verkar som det finns två läger, de som älskar Mumin och de som hatar Mumin. För ett tag sedan trodde jag att jag tillhörde den gruppen som inte tyckte om Mumin, men i och med några muggar med figurer ur Mumin som jag fick i julklapp blev jag nyfiken på böckerna igen. När jag väl började läsa insåg jag att böckerna är ju inte så tokiga trots allt. De innehåller allt som en bra bok ska göra: trevliga karaktärer, spänning och fantasi. Tyvärr verkar det dock som om sådana här riktiga gamla klassiker försvinner i mängden, det kommer ju trots allt massor av nya böcker hela tiden som tävlar om barnens uppmärksamhet. Det är synd, för de är bra högläsningsböcker också. Så återupptäck Mumin, det är han värd! J /Karin

På Västerås stadsbiblioteks bloggar kan du säga vad du tycker om det mesta, men tänk på att visa respekt och skriva dina kommentarer i en vänlig ton. Om din kommentar inte har allmänintresse är det bättre du skriver till [webbmaster.bibliotek@vasteras.se]. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som inte följer dessa regler. 

4 kommentarer

Filed under böcker, lästips

4 responses to “Muminböckerna-älska eller hata?

  1. Janne

    Jag har samma erfarenhet av Mumintrollet. Troligen var det den usla dockfilmen som skrämde bort mig som barn. När jag senare har läst böckerna som vuxen har jag tyckt riktigt bra om dem.

  2. Johanna

    Ja! Mumin e bra. Speciellt lilla My!

  3. jag trodde muminböckerna skulle va sämre än va dom va men dom är ju riktigt bra..fast det förstör lite att jag har sätt den tecknade muminserien för jag föreställer mig finlandssvenska när jag läser dom hela tiden

  4. Sara

    Jag har inte tänkt på att det finns personer som inte gillar Mumin. Jag har läst om de flesta (om inte alla) böckerna som vuxen och de är helt enkelt magiska. Det finns både mycket skratt och allvarlighet att hitta och Tove Jansson bjuder in till eftertänksamhet. Mycket läsvärt helt enkelt!

Kommentera

